• Veel liefde, zorg en aandacht voor het individuele kind
  • Een fijne basis
  • Positieve benaderingswijze naar het kind en de ouders
  • Open communicatie met elkaar
  • Meedenken met ouders; flexibele opvang op maat
  • Bewuste voeding
  • Genieten van de seizoenen
  • Ergonomisch dragen bij behoefte of “huidhonger” van baby’s
  • Rust, reinheid en regelmaat

Uitleg visie “Tante Tas”
In de jaren dat ik in de kinderopvang werk ben ik verschillende situaties tegen gekomen waarin ik niet altijd achter het beleid van de organisatie kon staan. Vaak waren dit afspraken of regels die ik me persoonlijk aantrok en toen ik zelf moeder werd ging ik anders naar de kinderopvang kijken. In grotere groepen vondt ik het jammer dat ik niet altijd die aandacht aan de kinderen kon geven die ik wilde; je hebt immers je aandacht te verdelen onder meer kindjes. Vanuit die situatie is het idee ontstaan om zzp-er te worden en mijn eigen gastouderopvang te beginnen.

Veel persoonlijke aandacht, liefde en zorg in een kindvriendelijke en huiselijke omgeving, en kinderen een fijne basis bieden.

Elk kind huilt af en toe, of het nu is om een vieze broek, trek (honger), of moeheid. Deze emotie mag er zijn, dit is vaak hun enige communicatiemiddel. Ik ben van mening dat je kinderen niet kunt verwennen met troost en nabijheid. Kinderen laat ik daarom ook nooit onnodig huilen en zal ik altijd troosten. Langdurig of veelvuldig huilen laat zowel de hartslag als de bloeddruk stijgen, evenals de hoeveelheid in het bloed van het stress gerelateerde hormoon cortisol. Een verhoging van cortisol in het lichaam heeft een negatief effect op het immuunsysteem. Ook onttrekt intensief huilen energie aan het lichaam die aangewend zou kunnen worden voor groei en ontwikkeling. Elk kind verdient een gevoel van veiligheid en geborgenheid.

spreuk kinderen

Ieder kind is speciaal en ontwikkelt zich op zijn of haar tempo.
Bij “tante tas” kunnen kinderen zichzelf zijn, ieder met zijn/ haar karakter en eigenschappen. Kinderen worden positief benaderd en krijgen complimenten. Ze leren samen te spelen en te delen en we hebben respect voor elkaar, dieren en onze omgeving. Als kinderen vaak positief benaderd worden zal dit positief gedrag uitlokken stimuleert dit de eigenwaarde. Kinderen groeien van complimenten. Natuurlijk is het goed om regels te handhaven. Kinderen hebben nu eenmaal behoefte aan grenzen, en ook ‘’Nee” wordt weleens gebruikt- maar ik benader de kinderen zoveel mogelijk positief. Door te emoties en gedrag te erkennen en te benoemen (en indien mogelijk een alternatief te geven) begrijpen kinderen beter wat er verwacht wordt of wat de regels zijn.

Gedurende de dag krijgen kinderen op hun eigen niveau activiteiten aangeboden en neem ik ze mee op ontdekking. Dit kunnen zowel dans/muziek, spel,- kook/bak,- of knutselactiviteiten zijn maar ook zeker zelf-vrij spelen. Daarbij speelt de beleveniswereld van de kinderen waar zij zich op dat moment bevinden ook een grote rol. Ik werk met thema’s door het jaar heen en heb hierbij geen vooruit vastgesteld programma. Ik wil in kunnen spelen op de belevingswereld/gebeurtenissen op dat moment. Dit kunnen seizoensgebonden thema’s/feestdagen zijn, maar ook bijvoorbeeld thema’s zoals vakantie, een broertje/zusje, voeding en bewegen, vervoer, huisdieren etc. Spelenderwijs leren kinderen ontzettend veel!

FullSizeRenderKinderen worden gestimuleerd om mee te doen met de activiteiten, maar nooit gedwongen. Ook met knutselactiviteiten bepaalt het kind zelf of hij/zij eraan mee wil doen. De knutsel is immers het mooiste als er enthousiasme van uw kind in zit. Om deze reden kan ik nooit beloven dat er een knutsel gemaakt is voor gelegenheden zoals een verjaardag/feestdag.

Ik gebruik het liefst geen kleurplaten als de kinderen mogen kleuren, met eigen vrije expressie en fantasie komen de mooiste tekeningen! Dit doe ik ook regelmatig met verf; lekker vrij kliederen met kwasten/handen of voeten. Kinderen laten experimenteren en laten ontdekken wat ze zelf kunnen.

De televisie staat af en toe aan en kan een moment van rust bieden. De richtlijn die ik hiervoor aanhou is dat het een verantwoord kinderfilmpje of programma is (geen geweld of leeftijdsgrens) en niet te lang aanstaat.

We proberen zoveel mogelijk te genieten van de seizoenen; groeien de bladeren aan de bomen? Hoe groeien de plantjes, wie hoort er vogels fluiten? Lekker naar buiten of op pad (wandelen of met de bakfiets naar de diertjes) maar ook heerlijk spelen in de speeltuin of in onze achtertuin. Ook een boodschap doen, naar de bibliotheek waar we lid van zijn om samen een boekje te lezen-lenen behoren tot de mogelijkheden.

Een enkele keer (zeer zelden!) zal er een uitstapje met de auto plaatsvinden. Vanzelfsprekend worden de kinderen in zowel bakfiets als auto veilig vervoerd.

Ook verzorgen we dagelijks samen onze (huis)dieren. We geven de konijntjes regelmatig een wortel of brokjes aan onze katten. Op deze manier stimuleer ik de kinderen ook om met aandacht en liefde met dieren om te gaan en zullen het echte vriendjes kunnen worden van elkaar.

Behalve tijdens het slapen, vind ik het belangrijk dat de kinderen tussendoor ook een momentje van rust hebben.
Door samen een tafel/kringmoment te hebben, een boekje te lezen, liedjes te zingen of bijvoorbeeld een puzzel te maken bouw ik gedurende de dag rustmomenten in. Kinderen die daar behoefte aan hebben kunnen door mij (ergonomisch) gedragen worden in een drager of draagdoek.

Met name baby’s en jonge kinderen hebben “huidhonger” en willen de geborgenheid die dragen kan bieden. Door deze kindjes dichtbij te dragen kun je rust en geborgenheid bieden. Vanuit deze positie kun je een basis van vertrouwen meegeven en het kindje meenemen in de dagelijkse activiteiten. Daarnaast is het ook een praktisch hulpmiddel.

Een vraag die vaak gesteld wordt, is of het wel goed is voor een kindje om veel in een drager of draagdoek te zijn. Gelukkig zorgt een goede drager of geknoopte draagdoek ervoor dat het ruggetje van het kind op een natuurlijke manier kan bollen, dat de knietjes opgetrokken zijn en de beentjes gespreid. Dit is ergonomisch een ideale houding voor kinderen, waardoor er geen beperking zit op de tijd die de drager of draagdoek.

Het dragen van een kind zit de ontwikkeling dus niet in de weg. Sterker nog, het bevordert op sommige vlakken de ontwikkeling! Voordelen voor de ontwikkeling zijn de gezonde hechting, en het ontwikkelen van een positief zelfbeeld en zelfvertrouwen. Daarnaast bevordert het de motoriek en het evenwicht vanwege het heen en weer wiegen. Het “op grotemensenhoogte” zitten in een drager draagdoek heeft een heel gunstig effect op de sociale en communicatieve ontwikkeling van je kind, doordat het kind elke interactie kan volgen. De ervaring leert bovendien dat je meer praat met een kind in de drager of draagdoek dan met een kind in de kinderwagen of in de box. Ook bij krampjes blijkt dat het dragen in een drager of draagdoek krampstillend kan werken, en ook bij reflux is het rechtop dragen vaak een hele verlichting.

Bij “Tante Tas” gaan we bewust om met voeding, en leren we dit de kinderen ook aan. Zo gooien we bijvoorbeeld zo min mogelijk voedsel weg, eten we gezond en eten/drinken we regelmatig biologische producten. Daarnaast stimuleer ik de kinderen om niet alleen sap te drinken maar hen ook kinderthee en water aan te bieden. Natuurlijk moet er ruimte zijn om af en toe een uitzondering te maken. Denk hierbij aan een tosti/pannenkoeken, een koekje of een ijsje.

We eten verse fruit(hap), bruin (volkoren of spelt) brood en drinken melk bij de lunch. Bij de lunch bepalen kinderen zelf hoeveel ze eten; ik stimuleer om eerst een boterham kaas/worst/hartig te eten. Als hartig beleg is er; smeerworst, boterhamworst, smeerkaas, kaas, boterhamspread/groentespread. Als zoetbeleg is er jam, appelstroop, pindakaas en soms hagelslag of chocoladepasta.

In de middag krijgen de kinderen een tussendoortje zoals yoghurt, cracker, ontbijtkoek, rijstwafel, volkorenkoekje, rozijntjes, stukje kaas, rauwkost/groente zoals komkommer/tomaat/mais. Ik houd rekening met de “schijf van vijf” en biedt zoveel mogelijk gezonde, wisselende producten aan. Op deze manier krijgen de kinderen de nodige vitaminen & mineralen binnen voor een goede groei en ontwikkeling.

Er wordt rekening gehouden met allergieën, het is dan ook van belang dat deze doorgegeven worden. Flesvoeding, dieetvoeding, groentehap (baby’s) of speciale wensen vraag ik aan ouders om mee te geven.

IMG_1020

Met verjaardagen vraag ik ouders hierin mee te denken en bijvoorbeeld geen snoepgoed mee te geven maar iets “gezonds” bijvoorbeeld fruit, kaas/worst, ontbijtkoek of iets dergelijks. Indien u wenst, kan ik u op weg helpen met gezonde ideeën voor een traktatie. Trakteren moet natuurlijk wel een feestje blijven!

De verjaardag van uw kind vieren we met slingers/ballonnen, de jarige krijgt een mooie verjaardagskroon, we zingen samen voor de jarige, maken muziek en lezen een verjaardagsverhaal. Er is een klein cadeautje voor de jarige.

Hygiëne staat hoog in het vaandel. Natuurlijk kun je niet alle ziektekiemen buiten de deur houden, maar door de omgeving zo schoon mogelijk te houden, de dieren schoon te houden en elke dag schoon te maken kunnen ze beperkt worden.

Voor de gastkinderen heb ik een eigen aankleedkussen. Deze maak ik na elke verschoning goed schoon. Ook het toilet of potje wordt na elke ronde even schoongemaakt. Indien uw kindje met zindelijkheid gaat oefenen doen we dat hier ook. Met een leuke “plaskaart” beloon ik het oefenen om het te stimuleren indien gewenst. Elke oefening (gelukt of niet) beloon ik positief. Leren moet leuk zijn!

Daarnaast leer ik de kinderen om te hoesten met hun hand voor de mond en wassen we de handen na het buiten spelen, niezen en na elk toiletbezoek. Voor het poetsen van de gezichtjes gebruik ik washandjes met water en pak ik bij elke poetsbeurt een schone.

Mijn werkwijze maak ik graag bespreekbaar met ouders, daarnaast vraag ik van ouders/verzorgers altijd open en eerlijk te zijn. Alleen op deze manier kunnen we samen werken aan de vertrouwensband en ontwikkeling van uw zoon/dochter. Tijdens het brengen en ophalen bespreken we de bijzonderheden en de avonturen van onze dag. Ik heb geen overdracht schriftjes, de tijd die in het schrijven ervan gaat zitten besteed ik zelf liever aan het spelen met de kinderen. Er is met de ouders wel een extra contactmoment in de vorm van een berichtje/appje tijdens de opvangdag. Uiteraard kunnen ouders/verzorgers altijd bellen of zelf een bericht sturen.

In goed overleg is er veel mogelijk en ben ik altijd bereid om mee te denken met uw wensen. Ook de opvangtijden/dagen zijn bespreekbaar, “Tante Tas” biedt flexibiliteit, mits de eigen gezinssituatie en bezetting het toe laat.

Tijdens het kennismakingsgesprek bespreken we uw wensen met betrekking tot de opvang, zodat ik zo goed mogelijk hierop kan inspelen.